Ny avtale om kollektivt Internett og valgfri TV-løsning

Postet av 0024 Borettslaget Torshov KV V den 28. Mai 2019

Borettslaget har nå inngått avtale med HomeNet om leveranse av 1 Gbit fiber-Internett til alle. Avtalen gir valgfrihet på valg av tv-løsning. Her er detaljene.


Bakgrunn

Borettslagets nåværende avtale om digital-tv og Internett utløper 1. oktober 2019. Styret har siden i fjor høst innhentet tilbud på ulike løsninger fra leverandører som Get, Telenor, HomeNet, NextGenTel og Lynet. Tilbudene har omfattet både kollektiv avtale om Internett+tv, og kollektiv avtale for internett alene.


I begynnelsen av mars ba vi andelseierne om råd til hva slags type løsning Styret skulle velge via en spørreundersøkelse. Styret fikk inn 77 svar, og av disse var det 48% som ønsket kollektiv avtale for internett med max. hastighet, 39% som ønsket kollektiv avtale for Internett+tv og 13% som ønsket kollektiv avtale for internettilgang (altså mulighet til å bestemme hastighet selv). Hele 83% svarte "via streaming" på spørsmålet "Hvordan ser du oftest på tv-programmer og filmer?".


Styret har  valgt å følge flertallet, men har samtidig vært opptatt av at de som ønsker en tv-dekoder for lineær-tv, fortsatt skal ha denne muligheten, til en rimelig pris.


HomeNet var leverandøren som hadde det bredeste tv-tilbudet, den beste tekniske løsningen, til best pris.


Felleskostnader

Per i dag betaler alle andeler kr. 414,- per måned for digital-tv og internett fra Get via felleskostnadene. Med den nye avtalen fra HomeNet synker månedlig felleskost til kr. 268,- per måned.


Løsningen

Ny løsning betyr at HomeNet vil være tjenesteleverandør i 5 år. Etter den tid eier borettslaget fibernettet. På sikt vil løsningen åpne for at alle andeler kan velge sin egen internettleverandør.


Med den nye løsningen får alle andeler følgende fra 1. oktober 2019:

  • Hjemmesentral med innlagt fiber med tilgang til 1 Gbit/1 Gbit internettlinje, samme hastighet for både ned- og opplasting.
  • AirTies Mesh trådløs WiFi-ruter som sikrer god dekning i hele leiligheten, spesielt viktig for de med loft- eller kjellerutbygging. Se test på tu.no.
  • En Android basert TV-boks fra Riks-TV. Denne er tom og er frivillig å bruke. På denne kan man laste ned alt av apper fra Google Play om man vil.


For de som fortsatt ønsker tv-dekoder/tv-boks

HomeNet tilbyr følgende tv-pakker som kan bestilles via deres nettsider (mer om de nedenfor under framdrift). Priser per mnd.:

  • RiksTV Favoritter til 129,-
  • RiksTV Basis til 229,-
  • RiksPakken til 329,-
  • Viasat Mini til 199,- 
  • Viasat Basis til 299,-
  • Snap TV Basic til 236,-
  • Snap TV Plus til 312,-  

Les mer om de ulike pakkene her:  Riks-TV, Viasat og Snap TV


For de som kommer til å savne Get-appen

Get-appen f.eks. for Apple-TV har vært en god løsning for mange, Styret anbefaler å enten velge en av Riks-TV pakkene for tilgang til Riks-TV-appen eller å sjekke ut tjenesten strim.no, som gir mye av den samme opplevelsen. Dessverre tilbyr ikke strim.no NRK-kanalene i sine pakker per nå. Inntil videre må derfor nrk.no eller NRK-appen brukes.


For de som allerede bruker Smart-TV, Apple-TV etc.

For de som i dag primært bruker Smart-TV, Apple TV etc. til å se på TV, vil det ikke bli noen endringer, bortsett fra at utstyr må kobles til ny hjemmesentral og/eller router. 


Framdriftsplan:

  • Ca. 3 mnd før oppstart sender HomeNet ut brev til alle andelseiere, hvor de vil informere om avtalen med en link til en hjemmeside som kommer til å være www.homenet.no/torshovkv. Her vil alle etterhvert kunne bestille sine produkter.

  • Ca 1 1/2 mnd før oppstart av avtale ringer HomeNet alle beboere og henger opp lapper i oppganger for å gi beskjed om når vi starter installasjonen. De som ikke har mulighet til å være hjemme vil få muligheten til å avtale nytt tidspunkt med montør.

  • Under selve installasjonen kobler HomeNet ned og opp kunder samme dag. Dette medfører svært lite reel nedetid for andelseier. Montør tar med dekoder ut til de som har bestilt tv og kobler denne opp for kunden.

  • Dagen før avtalens start, så kobler HomeNet opp siste leilighet slik at alle har tjenester i fra HomeNet når avtalen starter. Fakturering starter i fra avtalens oppstart, slik at alle som har hatt signaler i fra HomeNet igjennom oppkoblingsprosessen vil ha hatt gratis tjenester. Ingen skal altså betale dobbelt.


Retur av utstyr til Get

Over sommeren kommer Styret tilbake til hvordan modemer og dekodere fra Get skal returneres. 

 

Kontaktinformasjon

Har du spørsmål til HomeNet kan du kontakte:

Ole Petter Jakobsen

Epost: Ole.Petter.Jakobsen@Homenet.no 

Mobil: +47 920 40 988